KiGate är en molntjänst där all information om varje enskild styrning lagras. Med hjälp av internetuppkoppling och KiGate kan man få full koll på varje hiss. På KiGate lagras alla parametrar vilket gör att ett eventuellt utbyte av styrsystem blir enkelt. All anläggningsspecifik dokumentation såsom elschema lagras på varje anläggning. Varje kund/företag administrerar över sin egen personal och sina slutkunder. Det finns möjlighet att ställa in per användare för att få händelser och larm skickat via sms och/eller e-post.
KiGate har ett enkelt fliksystem som visar utrustning, dokument, projektspecifika parametrar, larm, händelser och kartposition med mera, på varje individuell anläggning.
Alla hissar som ligger online går att komma åt via appen oavsett var man befinner sig i världen, men om den inte ligger online så kan man på plats ansluta sig med telefonens internetdelning via wifi och en klient-konfigurerad accesspunkt. Med appen kan man justera alla hissens parametrar som tex. ställa sig i korgen och justera våningshöjder. Man kommer åt exakt samma parametrar som om man står framför styrsystemet och utseendet på menyerna är exakt likadana som i displayen på styrsystemet.
Appen kan också användas till att uppdatera styrsystemets mjukvara. Appen är också ett väldigt bra verktyg för servicepersonal när man tex. får ett larm från KiGate och kan gå in och undersöka vad som är fel på hissen innan man åker dit. Man kan exempelvis ringa till hissen och prata med personerna i korgen och meddela dem att man fått in ett larm och att man försöker återställa larmet på distans.
Man kan dessutom ansluta appen via ett USB- nätverkskort med kabel till styrsystemet. På vissa ställen som tex. oljeriggar är wi och 3G/4G-kommunikation förbjudet. Appen är kopplad mot KiGate vilket gör att man får full spårbarhet av allt som görs i appen. Då appen används lokalt ”tankas” information upp till KiGate så fort man återfår internetanslutning.